Forskning i
børns sprogtilegnelse viser, at en tidlig indsats er afgørende for, hvordan
barnets sprog udvikler sig, og at man med en tidlig indsats kan komme mange
eventuelle problemer i forkøbet.
Der bliver lagt fokus på sprog i de pædagogiske læreplaner:
Dagtilbudslovens
§ 8
”Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en skriftlig pædagogisk læreplan
for børn i aldersgruppen 0-2 år og børn i aldersgruppen fra 3 år til barnets
skolestart. Den pædagogiske læreplan skal give rum for leg, læring og udvikling
af børn i dagtilbud. Ved udarbejdelsen af den pædagogiske læreplan skal der
tages hensyn til børnegruppens sammensætning.”
Dialogisk læsning
De vigtige principper i dialogisk læsning er,
at teksten læses flere gange, og at børnene inddrages aktivt i oplæsningen via
genfortælling og samtale om deres oplevelser af bogens indhold og sprog.
Sideløbende inddrages bøgernes indhold efterfølgende i børnenes leg og
aktiviteter.
Forforståelse og efterbehandling
Det er
vigtigt, at man i det pædagogiske arbejde tænker ’forforståelse’ og
’efterbehandling’ ind. Børn, der har udfordringer med at tilegne sig sprog, kan
profitere sprogligt af den gentagelse, der ligger i at tale om en aktivitet
før, under og efter, den foregår.
Fokus på
ordforråd
Ordforrådet
er en forudsætning for at kunne udtrykke sig og for at kunne forstå de ting,
der foregår. Det er vigtigt at sætte ord på alle de ting og handlinger, der
omgiver barnet, fordi man på den måde kan give barnet en værdifuld viden om
sproget.
Sproget skal bruges
Som pædagog har man ikke kun til opgave at ’fylde sprog
på’; barnet skal også have mulighed for selv at bruge sproget aktivt for at
kunne kommunikere med andre børn og voksne. Det er meget vigtigt at være
opmærksom på at gøre plads til svar i en samtale, dvs. vi skal sørge for
pauser.
Sprogstimulering
i dagligdagen
Børn med
sproglige udfordringer har brug for sproglig opmærksomhed fra alle de voksne,
der omgiver barnet. Det er muligt at sprogstimulere i stort set alle daglige
situationer, f.eks. i spisesituationer, på legepladsen, på gåture osv. Dette
kan evt. gøres via følgende 10 understøttende sprogstrategier:
- Følg barnets interesse
- Brug åbnende spørgsmål
- Vent på barnets svar
- Fortolk og udvid hvad barnet siger
- Hjælp barnet med at sætte ord på
- Forklar ord barnet ikke kender i
forvejen
- Relater til noget barnet kender
- Udnyt de sproglige kompetencer, barnet
har i forvejen
- Ret ikke barnets fejl direkte
- Leg med sproget, når det er muligt
Forskning har
vist, at disse sprogstrategier har en dokumenteret effekt i forhold til børns
sprogtilegnelse (www.sprogpakken.dk). Alle i dagtilbuddet bør således have i
baghovedet, at der skal sættes sprog på alt i den daglige praksis.
Hvordan bruger børn sproget?
Bente Eriksen Hagtvet, Professor
i specialpædagogik, er af den overbevisning, at talesproget udvikles af sig
selv og, at skriftsproget skal læres.
Bente Hagtvet mener desuden, at talesproget udvikler sig uden den store
bevidste stimulering fra miljøets. Hver enkelte barn udvikler forskellige
sproglige færdigheder, det hænger oftest sammen med de erfaringer barnet gør i
hverdagen. Barnet kan få en stor mængde sprogstimulering hvis de er i et
sprogrigt miljø. Det vil sige hverdags begivenheder omkring barnet og måden,
man taler sammen på. Børn der kommer fra miljøer, hvor der bliver talt meget,
lærer flere ord end de børn der kommer fra et miljø, hvor der kun tales i
begrænsede mængder. De voksnes samtaler under aftensmaden kan have en betydning
for barnets ordforråd. Det der kan påvirke barnets sprog kan bl.a. være sproget
i familien, leg, samvær, fortælling, tv, samtaler, identitet og selvværd, at
lære, at få viden, at gøre selvstændige ting, afspejling af familie og
pædagogisk personale. For at barnet kan udvikle sproget kan man bl.a. stimulere
barnets sanser, kropsfornemmelse, motorik og nysgerrighed.
Hallidays mener at det
pædagogiske personale som arbejder med børn mellem 0-2 år skal være meget
opmærksomme flere måneder før barnet begynder at udtale sit første forståelige
ord, der vil nemlig ske en ændring i barnets kognitive udvikling som har stor
betydning for barnets efterfølgende sprogudvikling.
Hagtvet henviser til Vygotskys
teori om, at pædagogens opgave er at vejlede barnet mod et mål (defineret af
barnets potentielle udviklingsniveau) ved at gennemføre projekter i samarbejde
med barnet. I disse projekter bør dialog, handling og højttænkning/refleksion
være de centrale ”stimuleringsstrategier” og pædagogen skal retlede og støtte
barnets udvikling mod selvstændig problemløsning ved gradvist at overlade det
mere og mere til barnet.
Vygotskys teori” zonen for nærmest udvikling” kan fx anvendes, når pædagoger skal kortlægge et barns udviklingspotentiale. Det vil sige, at barnet først skal udføre en opgave i samarbejde med pædagogen. Derefter skal opgaven gentages, med mindre og mindre støtte fra pædagogen. Resultatet skulle gerne ende ud i, større bidrag fra barnet. Hvis dette sker, er barnet på vej til næste udviklingszone.
I det daglige arbejde med sprogstimulering, er det vigtigt at kende til det enkelte barns udviklingsniveau. For at få barnet videre til det aktuelle udviklingsniveau, er pædagogens rolle, at vejlede og støtte barnets udvikling, mod selvstændig problemløsning ved gradvist, at overlade mere og mere af problemløsningen til barnet. I det daglige arbejde med sprogstimulering, skal man kende til barnets faktiske udviklingsniveau. På denne måde kan man bygge videre på barnets resourser, i sted for at se på deres mangler. Det er vigtigt, at pædagogen som arbejder med zonen for nærmeste udvikling tager udgangspunkt i barnet. Man skal være opmærksom på barnets ressourcer, i stedet for deres mangler. Man skal være bevidst om barnets udviklingsniveau. Derfor er det vigtigt, at observere det enkelte barn for, at få en forståelse af hvor barnet er. pædagogen skal støtte op om de initiativer barnet tager. Det pædagogiske personale i institutionen skal reflektere og evaluere de enkelte aktiviteter.
Derudover mener Vygotsky, at børn behersker symbolets udtryk allerede i en tidlig alder. Derimod forstår de ikke indholdet af symbolet. De kan anvende ordene i en samtale dog uden at være bevidste om ordenes rigtige betydning. Vygotsky mener, at børnenes opfattelse af symbolsproget først kommer rigtigt til udtryk i puberteten. Børn går fra at have et udifferentieret sprogbrug til at have et mere differentieret sprogbrug. De bliver mere specifikke og kan bruge symbolsproget til at kunne forklare sig mere præcist. Børn går fra at kunne sige i en tidlig alder, at en blomst er en blomst til i en senere alder at kunne skelne mellem en rose og en tulipan.
Vygotskys teori” zonen for nærmest udvikling” kan fx anvendes, når pædagoger skal kortlægge et barns udviklingspotentiale. Det vil sige, at barnet først skal udføre en opgave i samarbejde med pædagogen. Derefter skal opgaven gentages, med mindre og mindre støtte fra pædagogen. Resultatet skulle gerne ende ud i, større bidrag fra barnet. Hvis dette sker, er barnet på vej til næste udviklingszone.
I det daglige arbejde med sprogstimulering, er det vigtigt at kende til det enkelte barns udviklingsniveau. For at få barnet videre til det aktuelle udviklingsniveau, er pædagogens rolle, at vejlede og støtte barnets udvikling, mod selvstændig problemløsning ved gradvist, at overlade mere og mere af problemløsningen til barnet. I det daglige arbejde med sprogstimulering, skal man kende til barnets faktiske udviklingsniveau. På denne måde kan man bygge videre på barnets resourser, i sted for at se på deres mangler. Det er vigtigt, at pædagogen som arbejder med zonen for nærmeste udvikling tager udgangspunkt i barnet. Man skal være opmærksom på barnets ressourcer, i stedet for deres mangler. Man skal være bevidst om barnets udviklingsniveau. Derfor er det vigtigt, at observere det enkelte barn for, at få en forståelse af hvor barnet er. pædagogen skal støtte op om de initiativer barnet tager. Det pædagogiske personale i institutionen skal reflektere og evaluere de enkelte aktiviteter.
Derudover mener Vygotsky, at børn behersker symbolets udtryk allerede i en tidlig alder. Derimod forstår de ikke indholdet af symbolet. De kan anvende ordene i en samtale dog uden at være bevidste om ordenes rigtige betydning. Vygotsky mener, at børnenes opfattelse af symbolsproget først kommer rigtigt til udtryk i puberteten. Børn går fra at have et udifferentieret sprogbrug til at have et mere differentieret sprogbrug. De bliver mere specifikke og kan bruge symbolsproget til at kunne forklare sig mere præcist. Børn går fra at kunne sige i en tidlig alder, at en blomst er en blomst til i en senere alder at kunne skelne mellem en rose og en tulipan.
Godt teori afsnit, Fart På Sproget – det er desuden også fint der er lidt om lovgivningen på området inde over.
SvarSletDog kunne man som læser godt have brugt en præsentation af Halliday [jeg går ud fra, at der menes Michael Halliday], da det ikke nødvendigvis er alle der kender til ham og hans sprogforskning :)
Gode teoretiske perspektiver. Hvordan kan I koble det til jeres materiale / den pædagogiske produktion?
SvarSlet