https://www.youtube.com/watch?v=Qxjt-6ek67Y
Tegnefilm på dansk om bakterier til børn.
Filmen handler om bakterier, hvad de gør, hvor de er og
hvordan man slipper af med dem.
Filmen er byggede op men en start hvor bakterien bliver præsenteret.
( den er så lille at man ikke kan se den er grøn og den lugter. Derefter bliver
der fortalt hvor den er. ( i naturen, på dyr og i luften)
Musikken er glad og der er en fin stemning.
Filmen er god fordi den forklarer, på en enkelt måde hvorfor man skal vaske hænder. Der bliver talt i en rolig tone og med et tydeligt sprog. Filmen er lavet i børene højde. Målgruppe børnehave børn.
Refleksion over æstetiske processer
Vi har set en lille film om Reggio Emilia, og har i den forbindelse reflekteret i vores gruppe, omkring hvilke æstetiske processer vi kunne sætte i gang i forbindelse med sprogstimulering.
Vi mener at æstetisk virksomhed er utrolig vigtigt, da alt hvad man lærer som barn, også skal læres med kroppen og sanserne.
I vores praksis har vi oplevet hvordan børn/brugere ofte har svært ved at huske verbale ting, men så snart at de har haft det mellem hænderne, bliver det meget lettere for dem at huske.
Børn øver sig med fagtesange, der eksisterer fortælleposer, og børnebøger er oftest fyldt med billeder. Alt dette hjælper dem med at huske det der bliver sunget, fortalt og sagt, og er medvirkende til at få dannet levende billeder inde i hovedet.
Lige nu er vi kommet frem til at vi gerne vil producere en sangbog med de børn der skal sprogstimuleres, evt. i en "for-trykt" bog, hvor kun teksten er skrevet, og så til hver linje, vers eller tekst skal der så tegnes til, så børnene, ud fra deres egne billeder, kan genkende og huske teksterne.
Vi lærer alle forskelligt, derfor er det
rigtig vigtigt at vi tager udgangspunkt i der hvor barnet er og deres
zone for nærmeste udvikling, derfor skelner vi ikke på alder, men til
deres udviklings trin.
I midten Bliver der fortalt at de gør os syge hvis de kommer
ind i vores krop. ( En pige bliver grøn i ansigtet og en dreng sidder i en sofa
med et tæppe. Han er rød om øjnene har feber og en sur mund.
Musikken er mere dyster og billederne er nu mere mørke.
Til slut får den syge dreng en ide. Man skal vaske hænder.
Når man vasker hænder med vand og sæbe forsvinder bakterierne ned i afløbet, og
så bliver man ikke syg.(Man skal vaske hænder inden man rør og spiser mad,
efter man har rørt ved dyr, har leget med legetøj og været ude) Man ser en
bakterie der først er glad og smiler, men så bliver der vaskede hænder, og den
bliver trist og forsvinder.
Da drengen får en ide bliver musikken mere glad og
billederne bliver lysere. Hver gang der bliver vaskede hænder er billederne
meget lyse.
Filmen er god fordi den forklarer, på en enkelt måde hvorfor man skal vaske hænder. Der bliver talt i en rolig tone og med et tydeligt sprog. Filmen er lavet i børene højde. Målgruppe børnehave børn.
Dkk undervisning d. 08.04.2014
Spørgsmål 1: Man bliver overfladisk
Spørgsmål 2: Man skaber sin egen identitet på nettet, samt at andre bruger er med til at skabe ens identitet.
Spørgsmål 3: Der er fordele og ulemper ved brugen af sociale medier, det skal bruges med måde, og man skal vide at det ikke er den absolutte sandhed.
Spørgsmål 4: Man skal vide hvordan man opfører sig, man skal stå til ansvar for det man skriver, samt at man skal passe på skrift sproget. I Danmark er vi gode til at bruge ironi, og det kan give udfordringer, når vi færdes på det sociale medier. Man skal også være opmærksom på mobning, og vi skal være gode forbilleder og støtte dem i deres dannelse og udviklings proces på de sociale medier.
Spørgsmål 5: Børn skal have undervisning i skolen, i hvordan man gebærder sig på de sociale medier. De skal også have undervisning i hvad konsekvenserne kan være ved de sociale medier. Derudover skal alle voksne omkring barnet, være gode forbilleder.
Spørgsmål 2: Man skaber sin egen identitet på nettet, samt at andre bruger er med til at skabe ens identitet.
Spørgsmål 3: Der er fordele og ulemper ved brugen af sociale medier, det skal bruges med måde, og man skal vide at det ikke er den absolutte sandhed.
Spørgsmål 4: Man skal vide hvordan man opfører sig, man skal stå til ansvar for det man skriver, samt at man skal passe på skrift sproget. I Danmark er vi gode til at bruge ironi, og det kan give udfordringer, når vi færdes på det sociale medier. Man skal også være opmærksom på mobning, og vi skal være gode forbilleder og støtte dem i deres dannelse og udviklings proces på de sociale medier.
Spørgsmål 5: Børn skal have undervisning i skolen, i hvordan man gebærder sig på de sociale medier. De skal også have undervisning i hvad konsekvenserne kan være ved de sociale medier. Derudover skal alle voksne omkring barnet, være gode forbilleder.
Dannelse, reflektion i pædagogik 7.4.2014
Vi har i dag haft diskussioner omkring dannelse, og i vores gruppe har vi haft følgende ting oppe og vende:
Vi mener ikke at man kan danne et individ uden at forme dem, da det jo er i den dialektiske relation at man bliver dannet, og samtidig også indirekte bliver formet.
Vi mener at vi alle fødes med en kerne, vi er født som sociale væsener, hvis højeste ønske allerede fra spæd, er at indgå i sociale relationer og fælleskaber. Små børn søger, og kan ikke overleve, uden nærkontakt og omsorg.
Vi mener at vi alle er meget påvirkelige i vores dannelse, både negativt og positivt, og vores vigtigste opgave som pædagoger er at være bevidste omkring hvad vi påvirker med.
Vi mener også at dannelse og selvværd hænger sammen, da det efter vores opfattelse er grundlæggende og vigtigt at have et godt selvværd, og en tro på sig selv, for at kunne reflektere og forholde sig kritisk til de påvirkninger vi møder.
Vores selvværd og dannelse bliver til, og påvirket, i samværet med andre.
For at vi som pædagoger kan være med at skabe en selvstændighed i barnet, foregår det i et vekselvirkende forhold mellem at danne, lære og tilpasse.
Vi hjælper dem til at blive selvhjulpne, vi støtter og guider dem i deres hverdag og i konflikter, og vi er med til at lære dem de sociale spilleregler, normer og værdier der hersker i vores samfund.
Vi skal anerkende dem for hvem de er, deres meninger er vigtige, og vi ser dem som værdifulde for fælleskabet, og som ligeværdige på mange områder.
Vi mener ikke at man kan danne et individ uden at forme dem, da det jo er i den dialektiske relation at man bliver dannet, og samtidig også indirekte bliver formet.
Vi mener at vi alle fødes med en kerne, vi er født som sociale væsener, hvis højeste ønske allerede fra spæd, er at indgå i sociale relationer og fælleskaber. Små børn søger, og kan ikke overleve, uden nærkontakt og omsorg.
Vi mener at vi alle er meget påvirkelige i vores dannelse, både negativt og positivt, og vores vigtigste opgave som pædagoger er at være bevidste omkring hvad vi påvirker med.
Vi mener også at dannelse og selvværd hænger sammen, da det efter vores opfattelse er grundlæggende og vigtigt at have et godt selvværd, og en tro på sig selv, for at kunne reflektere og forholde sig kritisk til de påvirkninger vi møder.
Vores selvværd og dannelse bliver til, og påvirket, i samværet med andre.
For at vi som pædagoger kan være med at skabe en selvstændighed i barnet, foregår det i et vekselvirkende forhold mellem at danne, lære og tilpasse.
Vi hjælper dem til at blive selvhjulpne, vi støtter og guider dem i deres hverdag og i konflikter, og vi er med til at lære dem de sociale spilleregler, normer og værdier der hersker i vores samfund.
Vi skal anerkende dem for hvem de er, deres meninger er vigtige, og vi ser dem som værdifulde for fælleskabet, og som ligeværdige på mange områder.
Undervisning den 03.04.2014
Vores arbejde er konvergent, men med mangel på personalets opmærksomhed
kan legene gå hen og blive divergent. Vi er styrende i forhold til
sangene og rim og remserne og de mund motoriske lege derfor er de
konvergente. Vi har både en produktion der er non- digital samt en
digital, da vi både laver en sangbog i papirform og en app. Vores mund
motoriske lege ligger digitalt, men de skal udføres non- digitalt. Vores
mund motoriske lege er udviklende, fordi man styrker ansigtsmusklerne,
kinder, læbe, kæbe og tunge. Da teksten ikke handlede om vores medie,
føler vi ikke at det er relevant at komme ind på.
D. 1 april 2014 Rim og remser
Vi har arbejdet med rim og remser i dag. Vi har fået genopfrisket en
masse af de gamle rim og remser samt sange. Vi har udvalgt de rim og
remser, hvor udtalelsen af et bestemt bogstav går igen og kan være
problematisk for børn at udtale. Derefter har vi sat rim og remserne ind
i vores bøger.
Refleksion over æstetiske processer d.31.03.2014
Refleksion over æstetiske processer
Dansk, kultur og kommunikation 31.3.14
Vores undervisning har i dag handlet om de æstetiske lære- og dannelsesprocesser.Vi har set en lille film om Reggio Emilia, og har i den forbindelse reflekteret i vores gruppe, omkring hvilke æstetiske processer vi kunne sætte i gang i forbindelse med sprogstimulering.
Vi mener at æstetisk virksomhed er utrolig vigtigt, da alt hvad man lærer som barn, også skal læres med kroppen og sanserne.
I vores praksis har vi oplevet hvordan børn/brugere ofte har svært ved at huske verbale ting, men så snart at de har haft det mellem hænderne, bliver det meget lettere for dem at huske.
Børn øver sig med fagtesange, der eksisterer fortælleposer, og børnebøger er oftest fyldt med billeder. Alt dette hjælper dem med at huske det der bliver sunget, fortalt og sagt, og er medvirkende til at få dannet levende billeder inde i hovedet.
Lige nu er vi kommet frem til at vi gerne vil producere en sangbog med de børn der skal sprogstimuleres, evt. i en "for-trykt" bog, hvor kun teksten er skrevet, og så til hver linje, vers eller tekst skal der så tegnes til, så børnene, ud fra deres egne billeder, kan genkende og huske teksterne.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar