29 spørgsmål - en moderne retorik til planlægning af kommunikation
af Jan Krag Jacobsen
1. Hvem er målgruppen?
Vores målgruppe er en blanding af før skolebørn, pædagoger og forældre.
2. Er kommunikation løsningen?
Det er en vekselvirkning mellem barn, forældre og fagpersoner. Man skal gøre det til en leg og ikke en træning.
3. Hvad er budskabet?
Man skal fange børn med sprogvanskeligheder tidligt og kunne afhjælpe det med bl.a. rim og remser samt sange.
4. Hvad er mediet?
Vi har lavet en App, som forældrene bl.a. kan benytte derhjemme, til at øve med deres børn.
En sang bog med de forskellige bogstaver, så børnene kan øve på udtalen af bogstaverne igennem sang.
Samt en rim og remse bog med de forskellige bogstaver også.
5. Hvilken effekt skal produktet have hos målgruppen?
Det skal hjælpe pædagogerne i dagligdagen, med at have fokus på basale sprogstimulering.
Vores produkt skal også have fokus på, at gøre det sjovt og inspirerende for børnene.
Produktet hjælper også forældrene, til at kunne være en del af hvad der sker i institutionen.
6. Hvad er formålet med effekten hos målgruppen?
At gøre pædagogerne i stand til at opdage sprogvanskeligheder, tidligt, hos børnene. Samt derefter hjælpe dem via, sangbøger og apps.
7. Hvem er afsender?
Os (Evt. kunne det tænkes, at det var noget kommunerne, en organisation osv. ville udsende til vuggestuer/pædagoger)
8. Indgår produktet i en strategi eller politik?
Ja det gør det. Ifølge lærerplaner skal man arbejde med sproget, hvilket vores produkt er et middel til.
9. Hvilken effekt skal produktet have hos afsenderen?
10. Hvad er formålet med effekten hos afsenderen?
Produktet skal være med til at gøre det nemt og overskueligt at sprogstimulerer bevidst i hverdagen. Vores produkt skal have effekten, at hjælpe f.eks. os som kommende pædagoger til at kunne hjælpe børn med sprogvanskeligheder. Vi ser også at produktet, skal være en hjælp for pædagogerne, så de direkte kan bruge f.eks. sangbøgerne, til at øve bogstaverne med børnene på en sjov måde.
App'en skal være en hjælp, for forældrene, der hjemme. Så de kan følge med i udviklingen af deres børns sprog, samt bruge den som en sjov form for godnat sang.
11. Hvordan påvirkes målgruppen ellers med lignende budskaber?
De påvirkes massivt, da principperne er de samme.
12. Intimideres målgruppen?
Nej, det mener vi ikke. Meningen er ikke at det enkelte barn udpeges i børnegruppen, for derefter at blive sprogstimuleret, men derimod at pædagogen kan sætte målrettet ind, og gøre et bevidst valg af f.eks sange, så sprogstimuleringen af det enkelte barn, kommer til at foregå i fællesskabet med de andre børn.
13. Er produktet lavet før?
Ja, sangbøger og rim&remser har eksisteret længe, men vores vinkel med at sprogstimuleringen skal gøres til en bevidst del af hverdagen er en ny vinkel.
God idé med et nyt pædagogisk redskab, hvor der fokuseres på sprogstimulering i hverdagen! Vi glæder os til at høre mere om, hvordan et enkelt barn kan forbedre sit sprog, uden 1-1 kontakt, og derfor være en del af fællesskabet igennem hele læringsproccessen
SvarSletMange gode overvejelser om tilrettelæggelse af kommunikation.
SvarSletVedr. punkt 13: Er app'en ikke en nytænkning i forhold til at styrke forældresamarbejdet?
Og kan man ikke sprogstimulere bevidst på andre måder ? Uddyb gerne.
Understreg at jeres materiale er opbygget med overvejelserne om hvilke fonmener der er lettest at lære. De fleste andre ABCer er jo bygget op i kronologisk rækkefølge ...ABCD og dette er også et nyt tiltag.