Når
man bruger ord der er sjove som rim og remser, tydeliggøres sproget:
Vi udtaler ordene klart og tydeligt, og vi understreger sprogets
rytme, så sproget nærmest bliver syngende. Det er med til at gøre
det lettere for børnene at optage ordene i deres sprog og ordforråd.
Lotte
Salling, bevægelsespædagog/psykomotorisk terapeut, siger at ud over den sprogintegrerende egenskab der opstår,
når vi kombinerer ord, rytme og lyd, bliver krops sproget også
lettere sat i fokus, når man bruger rim og remser.
Det
er også bevist at børn hurtigere lærer at huske ord, når de
bliver ledsaget af rytme, barnets sprog bliver på denne måde
udvidet.
Sørøver Søren gik rundt og var sur
og
haded’ at sejle og ligge på lur.
Hans
brødre og søstre var skumle og fæle,
men
selv ku’ han slet ikke lide at stjæle.
Han
sejlede derfor sin helt egen sø,
og
brændte sit skib på den ødeste ø.
Nu
skræller han frugt med sin sørøverkniv
og
savner slet ikke sit sørøverliv’
Sure citroner smager skønt
Cirkusteltet
er rødt og grønt.
Charlotte
bagte en dejlig kage
Som
cirkushesten fik lov at smage
Vi har valgt at lave et uddrag til en rim og remser bog, hvor vi har valgt at bruge de konsonanter, der er lettest at høre og udtale. Vi har valgt rækkefølgen på konsonanterne, da det erfaringsmæssigt er hensigtsmæssigt at starte med dem.
Dette er vores rim og remse bog til sprogstimulering:
Vi har valgt at lave et uddrag til en rim og remser bog, hvor vi har valgt at bruge de konsonanter, der er lettest at høre og udtale. Vi har valgt rækkefølgen på konsonanterne, da det erfaringsmæssigt er hensigtsmæssigt at starte med dem.
Dette er vores rim og remse bog til sprogstimulering:
Super fint med en samling af rim og remser - Her er det desuden oplagt at få læsere af bloggen interaktivt til at bidrage til jeres samling af rim og remser.
SvarSlet