Rim og Remser

Når man bruger ord der er sjove som rim og remser, tydeliggøres sproget: Vi udtaler ordene klart og tydeligt, og vi understreger sprogets rytme, så sproget nærmest bliver syngende. Det er med til at gøre det lettere for børnene at optage ordene i deres sprog og ordforråd.
Lotte Salling, bevægelsespædagog/psykomotorisk terapeut, siger at ud over den sprogintegrerende egenskab der opstår, når vi kombinerer ord, rytme og lyd, bliver krops sproget også lettere sat i fokus, når man bruger rim og remser.
Det er også bevist at børn hurtigere lærer at huske ord, når de bliver ledsaget af rytme, barnets sprog bliver på denne måde udvidet.

Sørøver Søren gik rundt og var sur
og haded’ at sejle og ligge på lur.
Hans brødre og søstre var skumle og fæle,
men selv ku’ han slet ikke lide at stjæle.
Han sejlede derfor sin helt egen sø,
og brændte sit skib på den ødeste ø.
Nu skræller han frugt med sin sørøverkniv
og savner slet ikke sit sørøverliv’

Sure citroner smager skønt
Cirkusteltet er rødt og grønt.
Charlotte bagte en dejlig kage
Som cirkushesten fik lov at smage



Vi har valgt at lave et uddrag til en rim og remser bog, hvor vi har valgt at bruge de konsonanter, der er lettest at høre og udtale. Vi har valgt rækkefølgen på konsonanterne, da det erfaringsmæssigt er hensigtsmæssigt at starte med dem.

Dette er vores rim og remse bog til sprogstimulering:















1 kommentar:

  1. Super fint med en samling af rim og remser - Her er det desuden oplagt at få læsere af bloggen interaktivt til at bidrage til jeres samling af rim og remser.

    SvarSlet